måndag 24 januari 2011

Faktura, Postförskott = Slaveri

Har jag fått någon post idag? - frågar du kanske någon därhemma, - Ja men bara en massa räkningar - Svarar han/hon tillbaks. Japp, då vet du var dina extra kronor kommer att ta vägen vid löning.

Min mamma är en människa som idag har en ganska bra inkomst, hon kanske har sisådär 30 000 kr netto! Sådant har inte alltid varit fallet dock. Nuförtiden är det svårt att ha ett samtal med henne och försöka få henne att förstå att hon måste spara och sluta spendera varenda krona varje månad på skräp!

Visst är jag glad för hennes skull och kan förstå varför hon gör som hon gör, men det betyder inte att jag tycker det är det smartaste sättet att handskas med sina pengar.

Jag förstår om hon tycker att hon förtjänar att spendera stort nu när hon har råd eftersom hon inte alltid kunnat göra så. Men saker och ting kan förändras snabbt, och har man inte bäddat så att man kan landa lite mjukare då det krisar är det ganska kört och smällen kan ställa till det rejält för en människa.

Under många månader har mamma alltid klagat på att hon inte har pengar i månadens sista vecka. "Varför det mamma?" brukar jag fråga.."ja men jag hade en massa räkningar att betala..."

"Vilka är dessa räkningar?" " ja men elen, tv-avgiften, hyran..." sedan brukar det bli tyst, en sekund sedan säger hon " ja plus en massa annat".
Samtalet brukar sluta där, men efter några minuter brukar hon med glädje visa mig hennes nya skor, klänning, jacka, bantningspiller, anti-age krämer etc som hon har köpt (hon är nästan gullig då). Det mesta av hennes shoppande sker online och betalningsättet hon alltid väljer är antingen postförskott eller faktura.

Det fanns en tid då även jag använde dessa betalningssätt, faktura var mitt andranamn =)
Varje månad ramlade det ner flera stycken i brevlådan. Alla mina krediter och lån, fasta utgifter plus fakturor gjorde mig galen!
Hur kommer det sig att människor med olika inkomster, stora som små aldrig har pengar?
Människor skaffar sig alltid nya vanor, dyrare vanor då de har pengar.
Inte alla! Det finns de som håller sina utgifter låga och intäkter höga.
Men de allra flesta och speciellt de som inte alltid haft det bra, brukar faktiskt öka sina utgifter i samma takt som sin inkomst, och i vissa fall ökar utgifterna ännu snabbare.

Mamma har haft skulder hos kronofogden under en ganska lång tid. Detta har hindrat henne från att ta på sig dyra krediter och lån. Hon är mån om att alltid betala ALLA räkningar som kommer. Men mamma, räkningar kommer bara inte...DU beställer dom!
Hon är glad att hon inte har en massa lån och krediter att betala av så som jag har...

Vad är en faktura?
Kredit!
Företaget ger kunden kredit på antingen 15 dagar eller 30 dagar. Oftast brukar en faktureringsavgift förekomma också.
Så nej mamma, du har kanske 10-15 krediter varje månad!

Varför vill människor leva fattigt? Nu pratar jag om vanliga människor som inte drabbats av sjukdom eller arbetslöshet, men som varje månad kämpar med sin ekonomi.
Varför väljer vi att ge bort våra pengar?
Är Blu-ray filmerna värt det? Är kläderna värt det? Är de värda ångesten? Den tunna börsen i fickan?
Nej!
Fakturor = Krediter! Glöm inte det.

Har man inte råd ska man inte ta det på kredit. Då beter man sig som vissa av människorna i lyxfällan som köper och köper med sina kreditkort.
En faktura är ett kreditkort i pappersformat som folk övertrasserar gång på gång!

Äldre människor brukar tycka det är krångligt att handla online och betala med kreditkort, det känns inte tryggt och om man betalar via bank måste man även använda dosan osv.
Men det ÄR inte krångligt!
Och om man oroar sig över säkerheten finns det flera tjänster hos de flesta internetbanker som gör det tryggare att handla online. Finns lösenordsanpassade tjänster för kreditkort som gör att kortet inte kan användas om inte ett lösenord anges, Swedbank har även ett E-kort som fungerar som ett tillfälligt kreditkort med ett nummer som är giltigt från 1 till 24 månader och som BARA har det beloppet man själv bestämmer, och det bästa av allt är att du betalar direkt!
Ingen kredit!
Har du inga pengar på ditt konto (swedbank) kan du inte handla.

Men postförskott då?
Samma sak där, postförskottsavgifter brukar förekomma även där och de flesta har inte lagt undan pengar för paketet. De flesta spenderar pengarna och BOOM! Åh just det jag måste hämta ut mitt paket...faaaaaan....

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Jag har ingenting emot shopping, det jag verkligen avskyr däremot är slaveriet som hundratusentals om inte miljontals människor i Sverige idag lever i medvetna eller omedvetna om det. Men vill du köpa 10 par skor varje månad köp det! Vill du äta ute 7 dagar i veckan? Gör det! Men har du inte råd? GÖR DET INTE!

Så, har du inga cash? Då blir det ingen shopping!

Om du inte kan betala varan på en gång, varför skulle du vilja skjuta upp betalningen?
"Ja men jag får ju lön då"
Hahaha när lönen kommer har du redan en lista på andra saker du vill spendera pengarna på men du kan inte det därför att du kommer att säga: "OJDÅ, idag kom fakturan för den där saken som jag beställde för en månad sen, och ojdå där kom det en till...var kom den ifrån?"

Om du inte kan betala varan på en gång, låt bli!
Har du råd, betala varan direkt!
Oftast får man bättre pris om man betalar direkt, fraktfritt eller så slipper man bara faktureringsavgift och administrationsavgiften och andra slaveriavgifter. Men det bästa av allt: när varan kommer, har du ingen faktura att betala!

Hur går det för min mamma?
Hon ser fram emot den dagen (i år) som hennes betalningsanmärkning försvinner för då ska hon låna för en resa till Italien....min kära mor...

Vi ses!




5 kommentarer:

  1. Men usch vad jag tycker synd om din mamma. Så tragiskt att ha den synen på sin ekonomi och att inte prioritera en säker ålderdom högre. Visst förstår jag att hon vill shoppa, men med den lönen så borde det inte vara några problem att både unna sig och spara så att hon kan unna sig om några år också. Men men, alla är vi olika och man kan ju tyvärr inte förändra någon annans beteende än sitt eget.

    SvaraRadera
  2. Oj om alla söner vore som du skulle alla mammor vara nöjda..
    Personligen är jag ingen Spara utan jag tillhör Slösa.. Men det beror kanske på dålig barndom som var fattigt och eländigt..
    Lycka till med dina studieskulder....
    Jag tycker om din sida, kul att följa vidd 100 kronors sidan..

    SvaraRadera
  3. Bra inlägg! Många tänker nog inte på fakturor som "lån" som medför "räntekostnader", men det är de i praktiken naturligtvis. Icke avdragsgilla också...

    SvaraRadera
  4. Haha precis Spartacus.
    "Icke avdragsgilla också" =)

    SvaraRadera