lördag 8 januari 2011

War Against Wasa

Under förra året besegrade jag motståndare som Finaref, La Redoute, GE Moneybank samt Multicard. Nu återstår jättarna, Wasa Kredit och Mastercard. Kampen fortsätter 2011 också! För några månader sedan när jag började lägga upp en strategi för kriget mot Wasa Kredit skickade jag ett mail till deras kundtjänst. Jag hade tidigare ringt till WK men jag lyckades alltid ringa då det var 100 personer före mig i kön.

Nåväl, även om jag hade gjort mina beräkningar ville jag vara säker på vissa saker, jag ville veta räntan på mitt lån, den effektiva räntan samt vilken månadsränta detta innebar. Saker som jag själv kunnat räkna ut men jag ville höra det från WK själva.

Såhär skrev jag:
Hej! Mitt namn är ******** och har avtalsnummer/ ********, mitt personnummer är: *********** jag har några frågor angående räntan på blancolånet som jag har hos er. Vad har jag för effektiv ränta? och vilken måndasränta innebär då detta? Tack för hjälpen! MVH/******

Efter en vecka fick jag dock ett svar:

Hej *Din stackars sate*
Den effektiva räntan för ditt lån framgår av ditt avtal vid tecknandedatum.
Den nominella årsräntan är per idag 13,0%.

Med vänlig hälsning
Kundservice

Thank you Wasa! Då jag kommer att betala över 80 000 kr (inkl ränta) på ett lån som jag tecknade år 2004 förväntade jag mig ett bättre svar, jag vet inte vad jag egentligen förväntade mig men kanske ett lite mera personligare svar, men vad vet jag? Jag är bara en slav som försöker köpa sig fri....
Saken är den att jag vet att mitt orginalavtal finns i en låda i källaren någonstans, men jag har fakturor från de senaste två-tre åren så jag kan räkna ut saker och ting själv.

Såhär såg det senast ut på Min UC när det gäller Wasa Kredit:

Mitt mål är att bli skuldfri i mitten av år 2012, men om jag kan bli fri tidigare så gör jag gärna det! =) Lånet på WK är ett annuitetslån som sträcker sig i hela 10 år. Lånet tecknades i april 2004 och sista betalningen kommer att bli i maj 2014! No Way Jose!
Jag skrev i tidigare inlägg att jag skulle försöka bli av med WK till sommaren 2011, dock är min ursprungliga plan att få WK att försvinna december 2011 och på så sätt få 6 - 7 månader på mig för att bli av med Mastercard och bli fri i mitten av 2012.

I nästa inlägg kommer ni att få se hur min plan för WK ser ut! =)

Vi ses!

1 kommentar:

  1. Wow, vilket "tillmötesgående" svar du fick från Wasa som tydligen värdesätter sina kunder jättemycket.

    Lycka till med att bli av med Wasa Kredit, ska bli spännande att läsa mer om din plan.

    Sofia

    SvaraRadera