fredag 11 mars 2011

Jag Följer Planen. 8

Så här ser den senaste fakturan från Wasa Kredit som jag fått hem.
Jag amorterade någon hundring extra i januari som ni ser.
Min aktuella skuld hos WK var förra månaden
29, 010.49 kr.
Det som är "roligt" med Wasa Kredit är att extra amorteringar gör att ens månadsbelopp sjunker.
Därför var beloppet för denna faktura 948 kr.

Vilket är "bra" när man verkligen behöver den där extra hundralappen till något annat som t ex mat (vilket hände mig), japp jag kunde inte amortera extra på Wasa Kredit den 25:e februari utan betalade 948 kr.
Men jag är inte ledsen för det, så länge jag följer min plan som går ut på att mina genomsnittliga månadsbetalningar ska ligga på 2 900 kr när året är slut så är det inga problem.

Varför sjunker månadsbeloppet vid extra amorteringar? Så att man fortsätter att betala av sitt lån under samma period och inte blir av med skulden tidigare.
Men eftersom jag fortsätter hela tiden att betala extra stora amorteringar och inte "somnar" och enbart betalar det minsta beloppet att betala som en robot under 10+ år av mitt liv, behöver jag inte oroa mig över att månadsbeloppet sjunker.

En annan "rolig" grej med Wasa Kredit är att man inte kan välja e-faktua på sina räkningar. Vad innebär då detta? Jo en aviseringsavgift på 40 kr! Jag betalar alltså 40*12 = 480 kr bara för att ta reda på hur mycket extra jag måste betala varje månad!
Skulle jag betala av lånet på 10 år blir beloppet: 4 800 kr! För att jag ska få hem papperet?

Okej tänker man då, men kan man betala via autogiro? Haha så här står det på deras hemsida:

"Hos Wasa Kredit sker ingen reducering av aviavgift när du väljer autogiro"

Oh well, vad ska man göra? Betala av sin skuld så fort det bara går!

Jag la märke till att jag inte uppdaterat min aktuella skuld så jag gör det nu

Min aktuella skuld den 11:e mars 2011




1 kommentar:

  1. Man borde kanske köpa en bunt papper själv och skicka till WK så kan de trycka räkningen på det, så sjukt alltså nästan 5 000 spänn!

    SvaraRadera