onsdag 23 mars 2011

Unga Tjejer Ökar Mest I Skuldstatistiken

E24's hemsida kan man läsa artikeln som tar upp problemet kring ökningen av unga tjejers skulder.

Sajter som vår älskade La redoute nämns i artikeln, en sajt som erbjuder betalning via faktura, en faktura som man alltså kan använda för att dela upp själva betalningen, vilket i sin tur leder till att man får betala ränta, en ränta på cirka 40 %!
Varför är det just unga tjejer som ökar mest i skuldstatistiken?
Artikeln tar upp tänkbara orsaker som t ex, ökad fokus på mode och smink i bloggar och andra medier plus att det är så enkelt att beställa hem varor och handla för pengar som man inte har.
Det verkar som om många unga människor idag inte målsparar längre!
Vem målsparar för ett par jeans?!
Vem målsparar för en ny mascara?!
Vem målsparar för att kunna gå och shoppa på stan?
Säkert nån promille av Sveriges befolkning!
Det är inte lätt att målspara för shopping! Vem går ut med sina kompisar och drar sig för att gå en shoppingrunda därför att man målsparar för att kunna köpa den där jackan? Jackan som nästa månad inte längre finns?

I understand!
Jag sparade 200 kr varje månad från augusti förra året för att köpa mig en kavaj!
200 * 7 = 1 400 kr kostade kavajen!
Ångrar jag det! Hell no!
Det kändes så himla kul att shoppa! Ni som följt bloggen kanske minns att jag inte är en sådan kille som köper nya kläder varje månad. Men jag ville så gärna ha en kavaj, jag hade skjortor och byxor redan men det fattades en snygg kavaj!
Det betyder inte att DU ska spara i 7 månader för ett linne på H&M! haha=)
Men snälla shoppa inte om du inte har råd!
Shoppa bara om du kan betala på direkten!
Du har säker mera råd än vad jag haft, hade jag inte varit en slav och varit tvungen att amortera för att köpa mig fri, skulle jag nog ha en större summa som var till att "Spendera fritt".
Hade jag betalat alla räkningarna, sparat, investerat etc. och ändå haft kanske 3 000 kr kvar att spendera fritt, så skulle jag nog shoppa något varje månad!
Jag har som sagt ingenting emot shopping när man har råd! Men det verkar som om många shoppar när de inte har råd!

Så mitt tips är, vill du inte behöva köpa kläder på loppis varje månad? Spara!
Målspara till något du vill ha!
Vill du ha en jacka? Hur mycket ska den kosta? 2 000 kr? När vill du ha den? om två tre månader? tre månader = 2 000 kr /3 = ca 667 kr i månaden.
Vill du verkligen ha en shoppingdag? Spara ihop till det beloppet du vill shoppa för!
Ska du shoppa för 5 000 kr en dag, spara 2 500 denna månad och 2 500 nästa, så går du och shoppar och tar en fika och tänker på mig med ett leende =)
Den som spar har! Han/hon har även rätt så schyssta kläder =)

Vi ses!

1 kommentar:

  1. Så sant.

    Önskar att jag hade tänkt på den för ca 3 år sen när jag började köpa just mycket kläder på kredit. Suck! Men nu är jag igång med att betala av och har ändrat mitt sätt att shoppa på (shoppar inget, haha!) så det känns bra trots allt. Bara glad över att jag inte drog på mig skulder som var alltför stora. Vi kommer nog få se mycket av detta fenomen i media framöver.

    Sofia

    SvaraRadera