fredag 23 april 2010

Aktuell Skuld 23:e april 2010

Ännu en månad av slit har passerat och långivare har fått tillbaka lite av sina pengar.

Min aktuella skuld idag är:
97, 385. 79 kr (23:e april 2010)

Jag fick faktiskt lite mer pengar över än det jag trodde. Jag har faktiskt runt 400 kr för hela majmånad! =) Jag ska försöka att inte spendera mer än 100kr i veckan, så som någon föreslog här på bloggen. Sedan bloggen startade i februari har jag alltså amorterat runt 4 500, 00 kr!
Det kanske inte låter sådär jättemycket men det gör en stor skillnad i återbetalningstiden på alla lån och krediter.
Hade jag enbart amorterat "minsta belopp att betala" på La Redoute, skulle jag vara färdig med krediten år 2012! Nu tänker jag vara färdig med den om fyra och en halv vecka istället.

Från och med den 25:e maj, kommer mina skulder att minska med en sådan fart att jag är nästan 100 % säker på att jag kommer att klara min deadline i god tid! =)
So stay tuned!

Vi Ses!



6 kommentarer:

  1. Duktig du är, lycka till!

    SvaraRadera
  2. Det går åt rätt håll.
    Keep upp the good work.

    SvaraRadera
  3. Bara att gratulera och fortsatt lycka till.
    /Mathias

    SvaraRadera
  4. Kul att se att steg 2 tagits i din amorteringsplan. Själv irriterar jag mig på svårigheterna att få in pengar. Akassan är tyvärr ingen hit. Köpte mig likviditet genom att låna till räntan förra månaden. Helt vansinnigt men sant. Jag förtidsinlöste ett bundet huslån. Kostnad 12.969:- Tog 6303 som lån och 6666 kontant. Räntan sjönk då från vidriga 4,54% /år till 1,56% per år, om Riksbanken håller sig lugna förståss...rörlig ränta. Skulle det bli så så är räntekostnads minskningen ca 8.400 /år. Plus skatteåterbäringen nästa sommar på ca 3.900 kr. Men familjens inkomster är så små att räkningarna blev 209 kr mer än tillgångarna Barnbidrag inräknat. Så om grannen lånar mig 209 kr och vi inte äter förräns den 20 maj då barnbidraget kommer så går det bra. Det som sänker vår familj är CSN. 3.325 kr denna månad och nästa bara 3.225. Så tips för framtiden. Underskatta inte CSN skulden! Den kan bli framtidens fotboja för dig! Hela familjens matpengar går till CSN och vi handlar mat för dyra plastkort. Tänk till och låna mindre när ditt amorterande är klart! Res inte, AMORTERA på CSN! Vi har 3 CSN lån som fullkommligt suger musten ur vår Akasseekonomi. /4-Barnsfar och Arbetssökande Akademiker

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Tack för alla kommentarer! Ni förstår inte hur glad jag blir över att få läsa dessa =) Det har känts trögt vissa dagar, skolan, lån/krediter etc, men så länge som man blickar framåt så inser man att en dag bara har 24 timmar och plötsligt har några gått och ännu en månad med amorteringar! =)

    Jag vet att CSN är själva djävulen. Förut har jag skrivit att ett studielån kan vara en investering i humankapital som förhoppningsvis kan ge en viss avkastning i form av anställning + lön. Ni som läst bloggen från start kanske minns att jag tog CSN under några år när jag gick gymnasiet. Jättesmart jag vet!
    Var tredje månad eller så fick jag betala melllan 3 -> 4 000 kr från min lön som undersköterska! Plus alla andra amorteringar som ni vet. Men jag lyckades bli av med en hel del även fast jag aldrig betalade extra amorteringar.
    Jag hatar CSN och vet att en akademisk utbildning långt ifrån är en garanti för sysselsättning.
    Men jag är tjänstledig från mitt arbete, detta innebär att jag måste jobba när jag inte har skola för att behålla min tjänst. Vilket är bra! =) Det betyder också att jag har inkomst varje sommar och under julhelgerna. Samtidigt har jag ett annat jobb som timanställd inom kommunen.

    Hoppas ni förstår var jag vill komma fram till, ibland kan jag tappa tråden haha =) men det jag egentligen vill säga är att CSN kommer att behandlas med samma ilska och aggressivitet som vilket annat lån som helst!
    Det som är "bra" med CSN är dock att räntan inte är så hög, vilket innebär att jag samtidigt kan välja att investera istället för amortera som ger mig högre avkastning. När dessa investerade pengar växt tillräckligt kan jag amortera av en stor summa till CSN.

    Som jag skrivit tidigare tänker jag inte behandla ämnen om hur man blir rik, vad ska man investera på osv, bloggen handlar om skulder, vem vet kanske nästa blogg handlar om hur man blir rik? Hahaha man vet aldrig.
    Hur som helst, CSN är en skuld, men samtidigt en investering som förhoppningsvis ger en bra avkastning, gör den inte det, då får man väl gå tillbaka till onkologen igen =)

    Jag funderar starkt på att byta inriktning till finansiell ekonomi istället för nationalekonomi. Men enligt min mentor så har jag praktiskt taget samma möjligheter att jobba som banktjänsteman, revisor, controller etc även om jag läser nationalekonomi. Men jag vet inte, vi får se.

    Jag vill ha ett jobb som betalar CSN.
    Jag behöver inte betala CSN idag eftersom jag går på CSN. Min CSN skuld kommer att hamna på över 200 000 kr Men får jag ett jobb med bättre nettolön än mina 14 500kr så är jag säker på att CSN inte har en chans.(Jag tjänade c a 19 000 brutto när jag jobbade som uska)Ingångslönen som civil/national ekonom ligger mellan 24-30 000 kr beroende på var man hamnar.
    CSN-kriget är oundvikligt =) men jag vill skaffa mig en stor armé tills dess! No mercy!

    Tack ännu en gång!
    Vi ses!

    SvaraRadera