onsdag 7 april 2010

Gift Dig Inte Fattig!

Det är många som drömmer om att gifta sig, vigselringar, löften, släkten, kläderna, festen osv hör till drömmen. Men det finns en sak som många kanske inte drömmer om, nämligen:


Kostnaden!


svd kan kan vi läsa att enligt en undersökning gjord av Swedbank (Synovate)så sparar de flesta paren till bröllopet. (Man har undersökt 1 000 personer)

Att 1 000 personer kan representera resterande c a 9 339 000 invånare vill jag inte påstå. Men det jag finner intressant är att en del människor som går i giftastankar, oftast tänker på pengarna sist. Jag känner många som gift sig och sedan blivit förvånade över hur mycket allting kostat. De har alltså tänkt på var pengarna tagit vägen efteråt istället för att ha tänkt på var pengarna skulle ta vägen INNAN.
Du som går i giftastankar, har du ställt dig frågan "har jag råd att gifta mig?"
Jag vet att det inte är så romantiskt med snack om pengar men det måste göras!
Genomsnittskostnaden för ett bröllop enligt undersökningen ligger på 54 000 kr!
När har ni tänkt gifta er?

Om ett år?

Okej då måste ni alltså spara 54 000 /12 = 4 500 kr i månaden tills dess, kan ni göra det?
Om ni vill göra det "ordentligt" och lägga ut 100 000 kr: ca 8 333 kr i månaden till bröllopet.
Om 2 år? och lägga ut 54 000 kr? 2 250 kr i månaden. Inte så hemskt eller hur?

Ett bröllop för 100 000 kr om två år? ca 4 166 kr i månaden.

Ni ser att det lönar sig att räkna ut saker och ting på förhand! Istället för att sitta där med skulder eller utan mat för att ni har gift er. Det är ingen bra start på äktenskapet precis.

Så sätt igång och räkna nu!


Glöm inte att vi inte har räknat med någon smekmånad heller ;)


Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar