torsdag 1 april 2010

Är Vi Verkligen Lika?

När man bor tillsammans med sin partner faller det väl ganska naturligt att dela på de gemensamma kostnader 50/50, vi är trots allt alla lika eller hur? Men om vi tänker efter noga, är vi verkligen det?

Alla människor är lika värda och alla människor har lika rättigheter, det är vi väl överens om? =) Jag är medveten om att "ett par" idag inte nödvändigtvis behöver bestå utav en man och kvinna, det kan ju vara en man och annan man eller en kvinna och en annan kvinna, ni fattar. Hur som helst består ett par av två individer som är "lika" och som har lika rättigheter OCH skyldigheter.
Man vill ju fördela städningen, matlagningen och allt det där så att vi får en någorlunda rättvis fördelning.
Om en lagar mat, diskar den andre, eller om en städar så ska den andre ha huvudansvaret för bilen, om hyran är på 5 000 kr så ska var och en betala
2 500 kr var STOPP!

Det är här vi stöter på problem. I vårt exempel är 2 500 kr = 50 % av 5 000 kr.
Vi är alla lika så vi ska dela lika. Alla är överens om detta hittills.



VARNING!

Det jag nu kommer att skriva om kan verka stötande för vissa personer och är ni känsliga så kan ni sluta läsa nu. ;)

Okej, 50/50 är en ganska rättvis formel tycker jag. Båda betalar "exakt" lika mycket, detta skulle vara rättvist OM båda i förhållandet tjänade exakt lika mycket! Hänger ni med? 2 500 kr är väl ganska bra om båda två tjänar
16 000 kr netto, ungefär 16% av varderas inkomst. Men tänk om den ena tjänar 10 000 kr? Dessa 2 500 kr blir direkt 25 % av inkomsten! Alltså en fjärdedel av inkomsten på enbart hyran, vi har alltså inte räknat med alla andra gemensamma räkningarna.
Men vi kan ta detta lite längre.
Vi använder samma par igen.

Partner 1: 16 000 kr netto
Partner 2: 10 000 kr netto
Gemensamma utgifter: 8 000 kr
50/50 = 4 000kr var
Procent av lönen:
Partner 1: 25 %
Parner 2: 40 %!
Är deras fördelning verkligen rättvis? Betalar de egentligen "lika"? kanske i kronor men inte i verkligheten.
Är det rättvis att ena partner betalar 40 % av hela sin inkomst medans den andre som har en högre inkomst enbart behöver betala 25 %? Vi bryr oss alltså enbart av reala värden här!

Att samtala med sin partner om ekonomin är något som man måste göra med största möjliga försiktighet (helst med hockeyskydd) det är inte lätt, speciellt om den ena partner är den som är skuldsatt. Varför dras motsater till varandra? Slösa dras till spara och viceversa.
Men kan inte slösa dras till slösa och spara till spara ändå? Självklart! Men jag är övertygad om att den ena partner alltid är lite mindre slösa...eller lite mindre spara än den andre =)

Såhär kan det se ut hos mig när ingen av oss får jobba extra: (cirka värden)
Jag: 9 120 kr
Partner: 8 100
Gemensamma utgifter: 8 700 kr
50/50 = 4 350 kr.
Kvar för mig: 9 120 - 4 350 = 4 770 kr. Helt okej eller?
Kvar för partner: 8 100 - 4350 = 3 750 kr. Inte såå dåligt heller.

Ojdå, jag glömde visst något...
vad? du får 3 sekunder på dig
3
2
1
MINA SKULDER!
Just det! Jag glömde att jag fortfarande är en slav. Hmm..hur ska vi räkna ut detta då?
Okej vi räknar inte extra amorteringar, vi räknar enbart "minsta beloppen att betala". Summa: ca 3 300 kr.
Okej så vi drar bort dessa på min inkomst och beräknar igen, allt annat lika.
Jag: 5 820 kr (minus mina skulder)
Gemensamma räkningar: 8 700 kr. 50/50 4 350 kr
Kvar för mig: 5 820 kr - 4 350 kr = 1 470 kr! hmmm.
Nu har jag inte räknat extra amorteringar, jag räknar alltså med att betala av mina skulder inom 5 - 6 år framåt, år 2016 ungefär...yes!

Okej nu kör vi detta i procent:
4 350 kr är = ca 75 % av min inkomst. Men ca 54 % av min partners.
Vem betalar mest egentligen?
Jag.
"Men är det inte ditt eget fel att du har så mycket skulder" kanske någon undrar, ja det är mitt "fel" men poängen är att dessa skulder finns här och nu! De måste betalas! Dessa pengar går inte till något som jag vill ha, det är inte samma sak som att jag skulle shoppa för dessa pengar precis. Se dom som någon sorts "utmätning". De är fasta utgifter som livnär sig på mina CSN pengar! Förstår ni hur sjukt detta är?

Jag sa att detta var ett känsligt ämne.
Hur ser det ut hemma hos dig? Delar ni på kostnaderna 50/50
Betalar du också mer än din partner?
Är den ena skuldsatt men inte den andre?
Om du inte är skuldsatt, vill du hjälpa din partner till friheten?
Vil du hjälpa din partner så att ni till slut kan dela på kostnaderna på ett rättvist sätt som behandlar er lika?

Vill du behandla din partner rättvist?

Vi återkommer till detta =)

Vi ses!

2 kommentarer:

  1. I min värld så är de absoluta beloppen sättet att räkna för rättvisa egentligen.
    Med det sagt så delar inte jag och min sambo så utan fördelar procentuellt :)

    Men det viktiga är tycker jag, att i ett
    förhållande så skall man ha en pott pengar som man själv kan disponera över, för kläder eller andra saker. Skulle man dock dra på sig skulder för ngt så får man också finna sig i att inte ha några pengar alls över i x månader isf

    Dvs hushållet skall inte behöva lida för det - utan då får man själv snåla in på sina sidoaktiviteter och inköp
    /K

    SvaraRadera
  2. Håller inte med i din argumentation. En gemensam bil, där ena parten nyttjar den säg 20%, där kan man fördela betalningen 80/20.
    Om man betalar 60/40 för bostaden, ska man ha 40% tillgång till den? En bostad har man antingen tillgång till eller inte.

    SvaraRadera