tisdag 30 mars 2010

Aldrig Mer En Budget!

Jag hatar att göra budget! Ingen kan följa en budget, ingen kan spåra varenda krona och varenda öre. Skit i budgeten!

Men vad är det jag använder mig utav då? En spenderingsplan! Jag vet hur mycket pengar som kommer in och hur mycket pengar som åker ut samt hur mycket jag har kvar att spendera på vad jag vill! Jag hade en budget förut men det visade sig vara omöjligt att följa det. Jag kunde inte komma ihåg allt jag spenderat på t ex böcker eller en cola hit och dit, snabbmat etc. Ingen kan! Jag känner människor som skriver en budget och t o m skriver in, "penna 19kr, blommor 50kr" osv. Det är omöjligt! Klart människor slutar följa det!

När man ska börja skriva en budget brukar man först och främst se var alla pengar tagit vägen tidigare, hur mycket man har betalat för dittan och dattan.
Men det är svårt att veta var varenda liten krona har gått om man inte sparat varenda kvitto förståss.
Jag brukar istället tänka framåt. Var ska mina pengar ta vägen?! Istället för var har mina pengar tagit vägen? Förstår ni? Vad ska jag spendera på?

Det är därför som jag följer en spenderingsplan. "Haha men det är en budget!" Kanske någon säger, nja säger jag då. Vi tänker framåt som sagt, vi har kontroll över var pengarna ska hamna nästa månad, vi tänker inte på var pengarna hamnat förra månaden. FRAMÅT!

En spenderingsplan är annorlunda, bara namnet får dig att tänka annorlunda, du tänker på att spendera! Vi vill ju spendera! Det roliga med en spenderingsplan är att vi får veta hur mycket vi kan spendera på sådant som vi tycker om!
Vi kan anpassa planen allteftersom vi blir duktigare och duktigare. Som jag tidigare berättat tänker jag amortera så mycket som möjligt på skulden med den högsta räntan först! Men om jag säger att jag amorterar 1 200 kr på en skuld säger kanske inte läsaren så mycket, jag menar jag kan ju ha 50 000kr i lön, 1 200 kr är då inte så jätteimponerande.
Men nu får ni reda på hur mycket jag har att röra mig med.

Jag har bara CSN och ibland får jag jobba, ibland får jag inte jobba.
"Men är inte CSN ett lån? En skuld? Hur ska han bli skuldfri om han har studielån?"
Japp det är ett lån och en skuld men det är också en annan sak, nämligen en investering! Med ännu en superduper hyperavancerad formel kan man räkna ut att en CSN skuld på 200 000kr faktiskt är en investering värd 400 000kr! Oroa er inte jag kommer att förklara detta så småningom, vi har många inlägg kvar tills jag är färdig med bloggen =)

Just nu ska vi inte prata något alls om investeringar, pensionsparanden, köpa hus eller hyra hus, billån etc etc. Just nu är vår största prioritering att bli skuldfria! Bankräntor, investering, fonder och aktier kommer senare, mycket senare. Just nu är det skulderna som är det viktigaste!
Nu när vi fastställt detta kan vi gå vidare. Så här ser min spenderingsplan ut för april:

Som ni ser har jag optimalt tre olika inkomstkällor. Oftast handlar det dock om bara en inkomstkälla, nämligen CSN. Jag och min sambo(som också är student, dock utan skulder) delar på de gemensama utgifter, 50/50.
Gemensamma utgifter:
Internet: Man klarar sig inte utan detta, tyvärr, inte vi.
Hundmat: Han klarar sig inte utan detta, tyvärr :)
Mobiltbredband: What? Japp, min sambo har en laptop som hon måste använda dagligen p g a sin utbildning. Hon måste också ha internetuppkoppling var hon än är, vi delar på kostnaden eftersom jag använder hennes laptop minst lika mycket.
Hyran: Kan man inte göra något åt. (Flytta till Kiruna kanske?)
Hundförsäkring: 275kr per kvartal är väl bra eller?

Mina Fasta Utgifter:
Jag har gått igenom alla dessa i tidigare inlägg så vi behöver inte gå in på alla dock vissa:
Klarna: En tjänst från Fakturera Mig, jag brukade köpa kosttillskott på faktura, och betala "minsta belopp att betala". Kosttillskotten tog slut för längesedan men räkningarna är kvar. Men som tur är så är de inte så stora och jag amorterar ändå extra varje månad. Så klarna kommer inte att finnas kvar någon längre period.
Mat: Jag lägger 1 000 kr på mat och min sambo 1 000 kr alltså
2 000 kr i månaden.
Bensin: Vi har en bensinsnål bil + att vi turas om att tanka fullt och vi har affärer och sådant inom en radie på 5-10km så det är bra.
Gym: Jag måste träna för att känna att jag lever + att jag investerar på min kropp och hälsa.

Mina Investeringar:
Jag lägger undan 200 kr i månaden till mitt privata pensionsparande. Jag har valt IPS där jag kan välja själv hur min portfölj ska se ut + att det är avdgragsgill upp till 12 000kr.
200kr i månaden är en liten summa, men dessa pengar fyller andra funktioner som t ex att pengarna är till mig själv och inte till borgenärer samt att jag skaffar mig en vana, en sparvana som jag saknat under hela min uppväxt. Det är svårt att bli av med vanor, så jag samlar på mig goda vanor nu istället =)

Mina Sparanden:
Här är enligt mig den viktigaste delen i min spenderingsplan. Här målsparar jag nämligen till sådant som jag förut lånade eller använde mina kreditkort till. Vi går igenom rubrikerna.
Maj: Jag kommer inte att få fullt CSN i maj, jag målsparar så att jag har minst 9 000kr att röra mig med den 25:e maj. Jag sparar därför 500 kr varje månad.
Buffert: Jag bygger hela tiden upp min buffert så att jag kan ha något mjukare att landa på då det skulle behövas. 200 kr kanske inte är mycket men ännu en gång...skaffar jag mig en vana. När mina skulder är borta kommer mina vanor att vara kvar fast denna gång med större kapital!
Presenter: Tidigare har jag alltid betalat för presenter med kreditkort eller inte gett några alls. Hur mycket julklappar ska DU handla julen 2010? Tänk på alla födelsedgar och andra helgdagar(skapade för att ta våra pengar) som finns? Jag bryr mig inte om många helgdagar som kräver mina pengar, men det är väl trevligt att få en födelsedagspresent eller julklapp då och då. Därför sparar jag en hundralapp varje månad för dessa tillfällen. Det blir inte datorer eller mobiltelefoner men, jag kan köpa något utan att bli skuldsatt plus att jag behåller vanan! =)
Resa: Samma sak här, många bäckar små + vanebildande effekten =)
Däck: Vi har bestämt att vi ska köpa nya vinterdäck i år så till oktober/november har jag så det räcker.
Future Bills: Framtida räkningar, "framtida räkningar" var för långt, plus att det låter coolare. Pengarna går till återkommande räkningar som el, telefon, hem/bil försäkring.
Spendera Fritt:
Ja! Så här mycket har jag att spendera på allt jag vill i april! 526 kr! Haha ca 52 euro eller 71 dollar! Jag vet, det är inte mycket men jag har bestämt var mina pengar ska ta vägen! Jag har betalat för allt jag måste, amorterat extra på skulden med högst ränta, sparat till mig själv samt målsparat! Nu får jag njuta lite!
Problemet är att jag kan inte gå runt och köpa kläder, äta på restaurang, gå på bio, köpa det och och köpa det med 526 kr! Jag måste bestämma mig för vad som är värt att spendera på!
Vad tycker DU är värt att spendera på?
Håll dig till två saker!
Gillar du skor och fika? Köp skor och fika allt du vill för de pengar som blir kvar!
Men gå inte och köp andra saker som du skulle vilja ha!
Jag håller mig till två saker, till att köpa böcker och att gå ut och äta! Det är mina två saker värt att spendera på. Jag älskar nya böcker och äääääääällsssskar att äta ute! =)
Det blir inte så jättemånga böcker eller restaurangbesök för 526kr men jag vet var de ska! Tar dessa slut så är partyt slut!

Det blev ett långt inlägg, jag kommer att prata mera om spenderingsplanen och hur man gör en sådan. Vissa kanske säger att det är en budget iallafall, det viktigaste är inte vad vi kallar den utan att vi bestämmer var våra pengar ska gå! Så kalla den budget om du känner för det, men jag behåller min spenderingsplan! =)
Så här skulle aprilmånad se ut för mig om jag inte hade några skulder:


Jag vet, lite orättvist eller hur? Men jag kommer att bli fri och det kommer du också att bli!

Vi ses!

4 kommentarer:

  1. Kommer inte ihåg hur jag hamnade på din blogg. Jag är en som sällan läser bloggar och har nog aldrig skrivit en kommentar i en, men din blogg fick mig att fastna, har nu läst allt du skrivit hittils. Du skriver bra. Är övertygad om att du inom närmaste kommer att nå ditt mål och bli skuldfri.
    Har själv inga lån eller skulder och det är som säger, frihet.

    Kämpa på, kommer följa din blogg!

    SvaraRadera
  2. Kan inte heller komma ihag hur jag hamnade pa din blog men har aven jag fastnat.
    Onskar dig lycka till med dig och din ekonomi. Ar sjalv ytterst vaksam vad som hander med mina pengar, hatar skulder, och ser med stor forvaning hur andra bara spenderar och spenderar pa pengar de inte har.

    lycka till.
    Mathias

    SvaraRadera
  3. Mycket bra tips och tänk! Detta kommer jag anamma! Jag brykar göra så att jag fixar så att alla räkningar/sparande dras den 25:e direkt när inkomsterna trillar in. Det som blir kvar delar jag upp i fyra och tar ut den exakta summan varje vecka i bankomaten. Då vet jag hur mycket jag har att spendera varje vecka,och det är det som finns i plånboken! :)

    SvaraRadera
  4. Välkomna ska ni vara till bloggen!=) Kul att ni hittade hit på ett eller annat sätt! Det glädjer mig verkligen! =)

    Du som fixat automatiska överföringar, perfekt! Det är så det ska se ut! Vi tänker väldigt mycket på pengar, om vi kan skaffa oss ett system som gör att vi inte "bryr" oss om hur räkningarna blir betalda så ska vi använda det! Vem vill lägga en massa timmar av sitt liv på att betala räkningar??? Det finns andra roligare saker i livet! Sedan tycker jag att du delar de resterande pengar/antal veckor är också bra! Ibland är det också svårare att slösa kontanter än att använda kortet hela tiden.
    Jättebra! =)

    SvaraRadera