onsdag 10 mars 2010

Var Börjar Man?

Man vet att man har skulder, man vet att det är en massa räkningar som kommer i slutet av månaden, man vet att man kommer att klaga nästa månad precis som man klagade denna månad och månaden innan, man vill ha en förändring, man vill börja om, men hur och var börjar man?

Det är faktiskt inte så svårt som många av oss kanske tror, vi slavar har alla läst hundtratals om inte tusentals råd och tips om hur man bäst kan betala av sina skulder. I mitt fall räckte det dock med tre frågor angående mina skulder, dessa är följande:

1. Hur mycket är jag egentligen skyldig?
2. Hur mycket kan jag amortera extra i månaden?
3. Hur mycket vill jag bli av med mina skulder?

1. Hur mycket är jag egentligen skyldig?

Jag vet inte hur många år jag gick omkring utan att ens ha en aning om hur mycket jag egentligen var skyldig. Jag tror inte ens att jag ville veta, bara tanken gjorde mig deprimerad. Jag var som en robot, jag jobbade, betalade räkningar, jobbade, betalade räkningar, jobbade, betalade räkningarna, jobbade osv osv.

Räkningarna var en del av min vardag, jag bara betalade dessa. Hade jag fakturor, kunde jag säga, "ojdå, vad mycket jag har handlat för", när jag egentligen inte handlat ännu, då jag inte betalat för varorna. Jag visste att jag hade lån och krediter men jag kom till en punkt då jag helt enkelt accepterade mina räkningar, jag tänkte: "Så här är det liksom, alla har väl räkningar? alla klagar väl om sina räkningar?"

Jag skäms inte över att erkänna hur jag tänkte, det är framförallt mina bekännelser denna blogg handlar om. Men poängen är att många personer gör precis samma sak. Blundar för verkligheten därför att verkligheten kan vara för hemsk. Men tro mig, man har allt att vinna på att stirra verkligheten i ögat! För det första kanske skulderna är mindre än det man egentligen tror och även om de är större, så har man nu ett mål! Skulden är inte längre abstrakt och man går inte omkring och betalar räkning efter räkning i blindo.

Så, samla alla dina räkningar du får på lån och krediter under en månad. Läs igenom varenda en och kolla hur mycket du har kvar av lånet/krediten. Men det finns ett lättare sätt...


Webbtips: http://www.minuc.se/

På minuc.se kan du se exakt hur många lån och krediter som finns registrerade i ditt namn. Tjänsten heter "Min Upplyning". Du kan beställa rapporten gratis en gång per år, det är ungefär samma papper som man får hem när någon tar en kreditupplysning på en, fast utan någon kreditförfrågan, plus att man får ett lösenord så att man kan logga in på hemsidan och skriva ut sin UC. (som är tillgänglig under två dygn)

Vill man ha lite nogrannare koll på sina skulder kan man beställa "Min Bevakning", man får då större inblick på sina lån och krediter upp till ett år bakåt i tiden. Man får också mejl när något i ens UC förändras, som t ex ett nytt lån, nytt kreditförfrågan, ny skuld hos kronofogden (vilket jag önskar att ingen någonsin får). Har man dessutom en betalningsanmärkning kan det vara skönt att få veta när den försvinner. Mina två från CSN försvinner den 19:e september i år! Jippi! =)Denna tjänst kostar 295 kr/år.

Note Bene: UC är Sveriges ledande affärs och kreditupplysningsföretag och de flesta stora banker och kreditbolag använder sig utav deras tjänst när dessa vill veta om individens betalningsförmåga, skulder, samt hur mycket kredit man har fått beviljat och hur mycket kredit man har utnyttjat. (vi återkommer till detta senare) Men! Små låneinstitut eller krediter som t ex SMS-Lån eller Laredoute, syns ej! Så var uppmärksamma. Dessa tycker nog att de ligger i deras egna intressen att inte rapportera till UC, hmm undrar varför....

En bekant till mig skulle till kronofogden och tala med någon handläggare om sina skulder osv, hon har löneutmätning och önskade veta hur det gick med sina skulder. Handläggaren berättade att vissa hade sjunkit och var snart betalda, hon blev ju självklart glad över detta! Men glädjen försvann snabbt då handläggaren sa:

"ja men du behöver inte sitta där och le på det viset, det finns ju en massa andra ärenden på väg in"

-men jag får väl vara glad om jag vill eller hur? vilka mer är på väg in om jag får fråga?

"det behöver du väl inte veta"

-ja det gör jag! Visa mig vilka som är på väg in, jag vill veta.

Handläggaren reste sig snabbt och mumlade något för sig själv, kom tillbaka efter någon minut och slängde fram en massa papper på hans skrivbord och grävde sina händer bland dessa medans han sa:

"du ser ju den här och den här, du har ju en massa som är på väg in, så du kan sluta le sådär".

Ja, jag behöver väl inte berätta mera, hon mådde inte så bra efter detta. Jag vill inte att någon annan får någonsin uppleva detta då vi alla har hört hemska historier om diverse handläggare. Jag önskar att min bekant hade kollat sin UC tidigare och sluppit uppleva detta, ett hemskt minne, usch.
Så gör detta på vilket sätt som passar dig bäst, men du måste ha ett belopp att besegra! Det är dags att sluta betala räkning efter räkning bara av ren vana. Det måste inte vara så!

Vi tar fråga två imorgon =)

Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar