fredag 26 mars 2010

Dagens Citat

"Om jag kan kontrollera killen i spegeln kan jag vara mager och rik"
(Dave Ramsey)

Som ni ser så har Ramsey ändå några goda råd i sin bok The Total Money Makeover. Jag kommer att recensera hans bok + andra så småningom på bloggen så stay tuned!

Precis som mycket annat runt omkring oss så styrs vår ekonomi också av hur vi förhåller oss till pengar och ekonomi. Jag har alltid tyckt att det handlar om kontroll, och på samma sätt som fetma och dåliga vanor handlar om kontroll så handlar hur vi spenderar våra pengar också om kontroll!
Om du kan kontrollera killen/tjejen i spegeln så kan du vara mager och/eller rik! Du bestämmer själv! Har du kontroll över dina utgifter? Inte? Skaffa kontroll! Gör en plan, betala av dina skulder, spara, investera och till slut, spendera på vad du vill! Men det säger ju sig självt att har man en massa skulder kan man inte spara lika mycket om något alls. Har man en massa skulder kan man glömma att investera! Att bli skuldfri är första steget! You can do it!

Jag har alltid tränat och har varit vältränad under många år i mitt liv. Men sedan 4 eller 5 år tillbaka har jag inte kunnat prestera lika bra som förr. Gräver man lite djupare kan man finna ganska snabbt ett samband med min träning och mina skulder som alltså började växa redan år 2004.

Jag är övertygad om att mina ekonomiska problem speglat sig i min fysik och hälsa. Jag går fortfarande på gymmet, men det är något som saknas, jag tror att det fortfarande har att göra med ekonomin. Jag började med min avbetalningsplan i december förra året, motivationen var på topp och är det fortfarande. Från december till idag den 26:e mars 2010 har jag gått ner 10kg+!
För några dagar sedan började jag med ett träningsprogram som kallas för INSANITY!
Ni kan kika på hur några pass kan se ut lite längre ner. Jag har tränat kampsporter och bodybuilding ända sedan jag kunde gå ungefär, så jag vet vad som funkar och inte funkar för min kropp. INSANITY handlar om kontroll!

Kontrollera psyket som säger åt dig att sluta, att du inte behöver göra detta, att det är onödigt, att det gör ont, att det är mysigare att se på film eller gå ut och fika etc etc. Dessa tankar dyker upp om och om igen under ett pass, och det är därför som jag gillar INSANITY, den påminner om kampsportsträning/intervallsträning fast med ännu kortare viloperioder. Jag slåss mot mina inre demoner när jag tränar. Det är JAG som bestämmer! Inte dessa små demoner som alltid vill ta "the easy way".

Jag kontrollerar var mina pengar tar vägen genom att inte samla på mig skulder, amortera på de jag redan har, kontrollera mina utgifter och genom att spara till mig själv!

Kontrollera killen eller tjejen i spegeln som skuldsatte dig en gång i tiden! Du vet att du kan!

Vi ses!



Så här kan jag se ut hemma haha jag vet, inte lika flashy! Det kan se lätt ut men tro mig det är inte det!(det är inte jag som är med i videon)





1 kommentar: