onsdag 24 mars 2010

Är Tid Verkligen Pengar?


Som ni såg i tidigare inlägg har jag satt Laredoute högst upp på min prioriteringslista. Som ni ser kommer jag att vara klar med krediten den 27:e juni 2012. Yes!

Jag har annat i mitt liv att tänka på istället för krediter och lån och därför tänker jag INTE dra ut på avbetalningstiden tills juni år 2012. Som ni ser är jag 100% emot att betala "minsta belopp att betala". Med en superduper avancerad formel har jag räknat ut att månadsräntan på Laredoute ligger på 2,43% eller 2,434375% om vi ska vara exakta. (Okej det var inte en såå avancerad formel)

Tidigare har jag alltid tänkt att om jag betalade minsta beloppet varje månad skulle det betyda mera pengar för mig att spendera på sådant som jag tycker är kul! Jag skulle kunna köpa filmer, gå ut och äta eller köpa böcker! Jag vet att vissa av er kanske trodde jag skulle spendera mina ca$h på klubbar och sprit men jag är egentligen en ganska pryd kille ;)

Krediten skulle vara avbetald i juni år 2012 och summan skulle ligga på 8,877.92 kr!

8,877.92 - 6,400.00 = 2, 477. 92 kr extra! Ser ni varför Ramsey's metod gynnar kreditbolagen nu? Det är helt sjukt.
Okej, men tänk om jag inte hade så mycket stora möjligheter för att amortera extra varje månad? Skojar du? Jag köper Coca Cola Zero för mer än 100kr i månaden. Hellre skippar jag Colan och amorterar 100kr extra! Men gör det verkligen någon skillnad? Kolla själva

Alltså, om jag amorterar 100kr extra varje månad blir skulden betald den 27:e oktober 2011! Det är ju nästa år! Avbetalningstiden har förkortats med åtta månader! Åtta månader! Vissa barn föds vid åtta månader! Vi hinner uppleva tre årstider på åtta månader! Ni fattar vad jag menar! Vissa säger att tid är pengar, alltså är pengar = tid! Vi har vunnit tid! Fler bekymmersfria dagar, fler dagar i frihet från denna skuld!

Är tid pengar? Om vi amorterat 100kr extra betalar vi sammanlagt: 8. 097, 51 kr! Men kan vi vinna ännu mera? Självklart!
Tänk om vi skulle amortera 300 kr extra?

Kolla själva: med 300kr extra varje månad skulle krediten vara betald de 27:e mars 2011, om ett år alltså.
Vänsterjustera

Hur mycket skulle det kosta då? 7, 460. 29 kr.


Men undertecknad vill leva som han lär och vet att klockan tickar och i skrivandets stund är det bara 829 dagar kvar till deadline! Ett år är för lång tid för mig, jag vill ut ur skiten! Jag vill vara fri! Jag tänker amortera tills jag svettar blod! Haha kanske lite överdrivet men ni fattar! Jag bryr mig inte om jag kanske får 500kr att leva på resten av månaden. Krediten ska bort och det fort! Därför ser min plan ut så här:
Japp, fyra avbetalningar kvar! 4 avbetalningar, med mars månad inräknad. Jag fick ju glada nyheter från skatteverket angående skatteåterbäringen, plus att jag kommer att jobba under sommaren. Detta gör det möjligt att betala av 3 682 kr den 25:e juni. Laredoute kommer att försvinna från mitt liv som kredit!

Note Bene: Jag har ingenting emot Laredoute eller något annat företag! Det jag är emot är att handla på kredit eller faktura! Ni som följt bloggen från början vet varför, jag anser att krediter och fakturor = fasta utgifter. Vi vill inte ha fasta utgifter! Om vi ska köpa något, gör vi det därför att vi har råd! Inte för att vi kan dela upp en betalning på ett par skor som blir skitiga och slitna efter ett par månader medans krediten bara börjat!

Efter fyra avbetalningar kommer skulden på 6 400kr att kosta mig:

6 882 kr. Det är alltså 482 kr extra, men jag kommer också att få två års extra i frihet från just denna skuld! Två år! Tid är pengar säger många, det kanske stämmer, vad vet jag... jag är dock övertygad till 100% om att


Pengar ÄR tid!

Vi ses!



2 kommentarer:

  1. Hej, Jag är den nye läsaren med 4 söner, den arbetssökande akademikern, AA. I många år har jag levt och tänkt som du skriver, men inte många som jag delat dessa resonemang med har tyckt att jag varit riktigt klok. "Man måste leva nu, betala kan man göra när man blir gammal." typ.. Min fru tycker jag är snål. Tyvärr måste jag ha några plastkort för att ta oss runt, men jag har med nåt enstaka undantag försökt betala hela beloppet varje månad, istället för det som du kallar minsta möjliga betalning. Tufft denna månad med 7.224 kr på MasterCard kortet... Inköpen var mat, lite bensin, barnskor... Inget lyx, bara en konsekvens av låga inkomster som skall finansiera en hög med fasta utgifter.. tyvärr så uppstår en brytpunkt när man kommer under 10000kr /månad när man har en familj av min storlek och lån, försäkringar som lagts upp som sk. autogiron, som gärna blir fler och fler med åren. Numera räcker inkomsterna precis till räkningarna och all mat, bensin måste köpas med plast och därmed kommer som en hög i nästa månad och hjulet rullar på...Men jag har genom att låna i JAK och bygga mitt hus själv, det tog många år,(ogillat av frun) nu en situation där vi har bara ca 430000 i fastighetsskuld och två lån med ränta 1.56% och 2,26% fast(bunden i 18år!) ränta. Utsvävningar på bensinkort och mat-Mastercard känns dock, men Hugger man sin ved själv och bär in den och lagar mat på vedspis, sjunker elkostnaden så, nu tycker banken att vi bor ovanligt, snudd på extremt billigt. Man vill gärna låna ut mer pengar, Upp till en miljon iskuld är inte farligt... Men nu har jag idig funnit en själsfrände, KRIG MOT SKulder! Just det, det skapar ofrihet. Kan bo kvar i hus tack vare försiktig belåning och mycket eget arbete.

    SvaraRadera