onsdag 17 mars 2010

Tegelstenar




Jag såg filmen "Up In The Air" häromdagen, och tänkte på oss skuldsatta.

Filmen handlar om en man vars jobb går ut på att resa tvärs över hela USA för att ge människor sparken. Tänk att det finns sådana jobb i USA, kul ändå tills den dagen en annan man i kostym kommer för att säga bye bye till dig.
Hursomhelst, kom jag att tänka på oss skuldsatta människor, George Clooney spelar nästan sig själv tror jag, jag känner ju inte människan. Men han spelar den eviga ungkarlen som njuter av ett liv utan måsten. Han har inga som helst tunga "bördor" att bära på i sin ryggsäck.
Han extraknäcker som föreläsare om just detta. Att vara fri! Utan en massa skit i ens ryggsäck!

Ni ser säkert vart jag är på väg.
Just det!
Alla skulder vi har tagit på oss, är bördor, tunga, tunga stenar som gör våra liv såå komplicerade. Hur många gånger har vi inte suttit med våra egna tankar och tänkt..."åh, tänk om jag inte hade den här skulden, eller den här räkningen...jag skulle ha råd med det här eller kunna spara till det där etc etc"
Jag vet inte hur många människor i min omgivning har frågat mig "varför köper du inte nya kläder?"
jag brukar då svara: "äh, jag är inte modeintresserad, låt mig se ut som Fresh Prince 1996".
Faktum är att det var inte förrän kanske ett år sedan som jag upptäckte min riktiga storlek på byxor! Det är sant! Jag hade inte köpt byxor på åratal! Mina vanliga kläder var, eller ja är mestadels sportkläder! Jag har mina mjukisbyxor som jag haft sedan ja Fresh Prince 1996 =)

Jag minns hur glad jag blev när jag äntligen köpte ett par nya byxor, jag försökte memorera min storlek, och nu kan jag den! Tror jag.
Jag minns när jag berättade för min sambo att jag visste min storlek på byxor!
Hon tyckte säkert jag var galen eller nåt, eller att jag ville att hon skulle köpa byxor åt mig haha.

Eftersom jag alltid har haft arbetskläder på mig på sjukhuset så har jag inte heller tänkt på detta. Ni som jobbar inom kök/restaurang vet säkert vad jag pratar om. Man kommer till jobbet hur ful som helst, byter om sen kör man hem. Hemma får man ha på sig va man vill ju, oftast mjukis för min del, vem har på sig jeans hemma förresten? Walker Texas Ranger kanske?

Oj nu kanske jag hoppade till jeans från filmen. Hursomhelst, om jag fick ge ett enda råd till någon som inte tagit på sig skulder ännu, så skulle det vara:
Ta inte på dig någon börda!
En skuld = en månadsräkning = -belopp på din inkomst i x antal månader/år.
Varför i all sin värld skulle man vilja stoppa in en massa tunga tegelstenar i en ryggsäck som man ska bära med sig i år efter år efter år!??? Ryggsäcken skulle man bära när man åt, när man jobbade, när man duschade, när man hade semester, när man sov etc etc. Tänk dig en romantisk kväll med din älskling...vin, ljus och din jäkla ryggsäck med tegelstenar! mmmm mysigt eller hur?!?!

Fasta utgifter!
Det är vad skulder är!
Vi kan ha en bra inkomst men har vi för många fasta utgifter så är det meningslöst!
Vissa människor som får en löneökning med 10% ökar sina utgifter med 10% eller 20%, detta innebär att lutningen på budgetlinjen förändras ej! hahah med andra ord, du är lika fattig! (eller fattigare).
Jag har hört många säga: "När jag får så här mycket i lön ska jag skaffa mig en så dyr bil, hus, kläder, resor etc etc"
Vissa får en löneökning med 10% för att öka sina utgifter med 40%! Idiotiskt!
Vad skulle hända om våra löner skulle öka ceteris paribus?
Om vi fick 10-20% löneökning och samtidigt hade samma utgifter?
Vi skulle ha råd med att t ex pensionsspara, investera, målspara eller rent av spendera utan dåligt samvete!
Vi skulle verkligen känna att vi hade mera pengar!
Men får vi 1 000kr mera i lön och skaffar oss dyrare hyra, dyrare vanor....ja ni fattar.

Jag rekommenderar filmen Up In The Air, och jag ber er att inte packa in en massa tunga tegelstenar i eran "ryggsäck" i form av fasta utgifter som lån, krediter eller fakturor.

Vi ses!

4 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet! Min mormor sa alltid " Det är inte inkomsterna som gör dig rik utan utgiftersna som gör dig fattig".....

    SvaraRadera
  2. Tack! Din mormor visste detta ju! Det ligger mycket sanning i det...all sanning! =)

    SvaraRadera
  3. Mycket bra skrivet. Du sätter verkligen huvudet på spiken. Man måste inte spendera mer för att man har en bra inkomst. Det lilla man MÅSTE betala är dyrt ändå.

    SvaraRadera
  4. ja,det finns flera sätt att leva sitt liv:
    1.hög inkomst-höga utgifter
    2.hög inkomst-låga utgifter
    3.låg inkomst-höga utgifter
    4.låg inkomst-ännu lägre utgifter.

    SvaraRadera