torsdag 11 mars 2010

Hur Mycket Kan Du Amortera Extra I Månaden?

Tekniken förutsätter att slaven får lite betalt för sitt slit. Alltså har ett jobb. Har ni någonsin vaknat och tänkt, ”Idag vill jag helst inte gå på jobbet, sängen känns såååå varm och skön, lite mysig sådär…”. För att nästan i samma sekund komma ihåg, hyran, tandläkarbesöket, maten, elen, telefonräkningarna och till slut…just det SKULDERA!

Vi jobbar för att betala av dessa! Vår tid som är det mest värdefulla vi har försvinner utan att vi ens tänker på detta. Pengar kan man alltid skaffa på ett eller annat sätt, jag är allvarlig. Pengar finns alltid att hämta! Från städarjobb till läkare det finns mycket man kan göra för att skaffa mera cash då dessa tar slut. Men vår tid då? Vad händer då vår tid på denna jord tar slut? Sorry, vi kan inte skaffa mera tid, när den är slut är den verkligen slut. Hur ska vi kunna skaffa oss mera tid innan den tar slut? Är det ens möjligt?

Ja! På vilket sätt???? Genom att INTE hamna i skuldfällan! Har du aldrig träffat en människa som jobbar halvtid och inte är sjuk? Det har jag! Han jobbade bara halvtid för det räckte gott och väl för honom! Huset var betalt, han hade inget billån, inga krediter, bara maten, elen och sådant som man behöver. Inga skulder alltså, jag måste säga detta igen, INGA SKULDER! Jag har aldrig träffat någon gladare över att jobba i hela mitt liv. Han var 52 år gammal och hade alltså mer än 10 år kvar till pensionen. Han jobbade inte mer än någon annan och han hade inga miljoner sparade någonstans heller, han var också undersköterska, ett jobb som passade honom väl efter många år som gruvarbetare i Island.

Jag vet inte vad du tycker om ditt jobb, men jag tycker mycket bättre om min fritid än jobbet. Dessa timmar, blir månader och till slut år av ens liv som aldrig, aldrig kommer tillbaka. Tänk vad mycket roligt man kunde ha haft istället för att slita för att kunna betala alla borgenärer. Men detta är inte en ursäkt för att inte jobba! Jag är väl medveten om att vissa människor inte kan jobba p g a sjukdom eller liknande men vi andra som inte har blivit varslade eller gått in i väggen, alltså vi som inte är sjuka och som har en månadsinkomst har ingen ursäkt! Jag upprepar detta, vi som har en månadsinkomst för vårt arbete har ingen ursäkt för att inte bli skuldfria!
Om du har besvarat fråga 1 redan, kan du gå vidare till nästa, hur mycket kan du amortera extra i månaden?
Ni som följt bloggen vet att om man hela tiden betalar det minsta beloppet på månadsfakturan kommer man aldrig fram till målet. Speciellt om räntan är 14+ som på
t e x Finaref som var på ca 33% eller Laredoute Konto som är på 29%, (jag fick 26% jippi!)
Om räntan är mer än själva amorteringen, blir skulden aldrig betald! Jag hade dumt nog tecknat någon försäkring på Laredoute tidigare som kostade ca 26 kr extra. Månadsräntan kunde vara på 160, försäkringen 26 = 186 kr. Minsta belopp att betala 320 kr. 320-185=134 kr.
Räntan plus försäkringen var alltid mer än amorteringen!
Efter det att jag såg ljuset…jag återkommer till detta, så har jag kollat på mina senaste transaktioner på Laredoute och det syns klart och tydligt att jag stått och stampat på 9 000kr jämt i ca 2 år, kul va!? Ja jätte…

Det var inte förrän i januari i år som jag bestämde mig för att gå in på ett aggressivt sätt när det gäller kriget mot skulderna.
I boken The Richest Man In Babylon, som jag kommer att prata mycket om i framtiden samt recensera, finns ett kapitel som heter ”The Camel Trader From Babylon”. Handlar om Tarkad, en man som är så skuldsatt att han går dagar utan att äta. Han har lånat pengar från en massa människor, men en dag träffar han Dabasir, en gammal bekant till Tarkads pappa. Tarkad är skyldig Dabasir något litet belopp, men Tarkad har inga pengar. Hur som helst, oroa er inte jag kommer att prata väldigt mycket om varje kapitel i boken framöver =)

Dabasir har en berättelse till Tarkad, en berättelse som förändrar Tarkad och hur han ser på sina skulder. Han började se sina skulder som hans fiender! Det är på detta sätt som vi måste förhålla oss till dessa! Vi måste helt enkelt kriga mot dessa små och stora djävlar! Vi får inte vara snälla mot någon av dem! De skulle sluka oss levande om de fick chansen så som de gjort med så många andra! Skulderna är fienden! Vi måste gå in på ett aggressivt sätt! Vi tjänar ingenting på att betala minsta möjliga belopp hela tiden! Ni kommer att ta del av hur mycket jag amorterar varje månad på alla mina lån, ibland har jag kanske 1000kr kvar för hela månaden och ibland kanske 500kr, efter det att jag betalat alla räkningar samt amorterat extra på djävlarna. Jag vägrar betala det minsta beloppet! Men kan man amortera extra på alla? Eller ska man prioritera? Vilket lån ska man ta först?
Detta återkommer vi till =)

Vi ses!

1 kommentar: