lördag 6 mars 2010

Kan Det Bli Värre? Ja, Mycket Värre...


Det var september 2007, allting var skit men jag såg ljuset då jag visste att jag "bara" var tvungen att inte övertrassera mitt bankkonto, men plötsligt hade jag ett brev från kronofogden i mina händer.


Det handlade om två räkningar från CSN, ni vet Lån 1 januari 1989-30 juni 2001 (studielån), och Lån efter 30 juni 2001 (annuitetslån).
En räkning var på 1 637 kr och den andra på 1 777 kr. Sammanlagt
3 414kr.

Jag blev ju rädd så jag betalade den minsta så fort jag fick lön och den andra två dagar efteråt eftersom jag var tvungen att låna pengar från min bror för att kunna göra det.
Jag ville ju försäkra mig av att jag inte hamnat i kronofogden, jag skulle aldrig mer kunna få kredit, aldrig mer kunna teckna telefonabonnemang, elavtal eller ens få en hyra en lägenhet!

Jag ringde CSN och de sa att det låg inte i deras händer längre, då de hade skickat påminnelse efter påminnelse (de kanske låg i nåt kuvert som jag inte öppnat).
Jag ringde till kronofogden och de sa att pengarna inte hade kommit in ännu. Jag ringde nästa dag och nästa tills de sa att pengarna hade kommit in men att det var...lyssna nu jag ljuger INTE! De hade kommit en dag för sent, tydligen slipper man tjafs om pengarna kommer in inom några dagar, vet inte hur många det är idag men vad jag minns var det ca 10 dagar eller så, betalningen kom in på den elfte. Min värld rasade samman, nu var det över. Hur skulle jag kunna få lån från banken nu? Jag skulle bara behövt hålla mig i 6 månader! Nu var det över, de skulle inte låna längre.
Kvinnan som jag pratade med sa att jag hade inga skulder hos kronofogden, men att om kreditbolag gjorde en kreditupplysning på mig skulle de kunna se att det fanns anmärkningar på dessa räkningar.
Jag var ändå lite glad över att det bara handlade om en anmärkning, när hon sa..."nej det är två"
va??!?!?!
Det var ju bara CSN?
"ja men det är studielån och annuietetslån...det var ju två räkningar så du har två anmärkningar."

Men det var ju samma sak!
Hon började berätta att det skulle gå bra med lägenhet osv men inga nya krediter, du har ju inga skulder hos kronofogden bla bla bla bla....
Det spelade ingen som helst roll för mig!
Jag skulle aldrig kunna samla mina lån någonsin! (Även fast det kändes lite bättre när jag tänkte på att jag inte skulle kunna dra på mig fler skulder iallafall, men jag hade fel) Dessa två slutar synas i september i år, då tänker jag ta ett lån på 10 miljoner kronor och flytta till Venezuela eller nåt. (skojar bara...eller?)

Jag var förkrossad, jag minns hur jag kände att blodet slutade cirkulera i min kropp, jag blev väl svimfärdig eller nåt.
Men djävulen var inte klar med mig. Exakt en månad efter detta tro det eller ej hade jag fått ett erbjudande från Mastercard. Ett kredit på 20 000kr.
Hur förklarar man detta?
Jag vet att i USA skickar kreditkortsbolagen massvis med sådana erbjudande till folk, vem som helst som vill ha ett kreditkort får det, jag vet inte hur det är exakt nuförtiden efter finanskrisen men så har det alltid varit tidigare iallafall.

Om ni läst bloggen från början kan ni väl lista ut ganska enkelt att jag skickade ansökan och väntade på det bästa.
Jag fick kortet!
20 000kr bara sådär!
Jag tog ut kontanter för att sätta in på mitt konto för att betala räkningar osv. Jag hade alltid minst 10 000kr kvar att använda på kortet.
Även om det var ett kreditkort som jag egentligen missbrukade, så var det en stor hjälp under många månader. Min kredit utökades till 30 000kr.
Samma mönster upprepades, de trodde väl att jag hade koll på kortet, beloppet utökades till
40 000kr, samma sak där.
Jag betalade in minsta beloppet att betala varje månad för att sedan ta ut två-tre gånger så mycket.
Men jag hade slutat klaga på min ekonomi, jag hade helt enkelt accepterat mitt öde.Krediten utökades till 50 000 kr och till sist 60 000 kr.
Ni får inom kort veta det exakta beloppet jag är skyldig ALLA institut.

Jag hade nu börjat heltid och extraknäckte då och då som personlig assistent. Nu kunde jag fortsätta betala mina lån, kredit, CSN och allt annat. Jag betalade alltid "minsta belopp att betala." vilket är det dummaste man kan göra, vi återkommer till detta senare.
Under denna tid hade jag skaffat mig TVÅ andra kreditkort, ett på
4 000 kr,
och ett på
3 500kr som bara kunde användas på en musikaffär. Samtidigt hade jag också börjat handla på kredit från Laredoute som har en effektiv ränta på 29%! (om man handlar på kredit) Kolla själva här längst ner med små bokstäver Laredoute Konto. Jag fick först kredit på
5 000 kr tror jag, sedan 6 000 kr och till sist 10 000 kr. Samtidigt fortsatte jag med att låna mer och mer från Finaref och från Mastercard. Just det, jag fick nån sorts kredit på Onoff eller nåt via GE Moneybank på 6 000 kr eller liknande. Bli inte oroliga om ni inte kan hålla reda på skulderna JAG kunde inte det så =) Men ni får snart veta exakt hur mycket jag är skyldig nu och HUR jag kommer att vara skuldfri senast juni 2012!

Jag hade dock lyckats spara pengar som bara var till mig! Samtidigt som jag fortsatte hälla över mig skulder alltså, men hursomhelst hade jag råd både sommar 08 och 09 att åka på semester utan att bråka om pengar. Jag ska inte ljuga för er, men jag har inte brytt mig ett dugg om mina krediter eller lån, eftersom jag haft råd att betala det minsta som man får betala varje månad utan att ens bry mig om ränta eller något, det förekom också nån sms-lån här och där nån gång också, jag höll på att glömma det. ;)

Note Bene: Då bloggen handlar om ekonomi så tänker jag för det mesta åtminstone enbart beröra sådant som har att göra med ekonomi och MIN taskiga ekonomi under dessa år. Men jag skulle lika gärna kunna blogga om kärlek, roliga klipp, matlagning etc. Läsaren skulle alltså kunna få flera olika bilder av bloggaren, 1: En Don Juan, 2: En Pajas som alltid hade roligt och
3: en person som åt riktig god mat varje dag! Ni förstår säkert vad jag menar.
Ni som följer bloggen får inte heller glömma att livet handlar inte bara om ekonomin, även då det verkligen kan kännas som det ibland.
Jag har haft ett bra liv annars med många saker att vara glad och stolt över, jag har en bra relation till mina föräldrar, syskon och släkt. Jag är idag förlovad med min sambo som jag lärde känna för 8 år sedan och vi har t o m skaffat en liten hund + att jag har läst upp mina taskiga betyg för att kunna plugga på universitetet!
Jag vet att ni också känner så, men det är viktigt att påminna sig själv att livet verkligen INTE alltid handlat om pengarna, så påminn varann om detta dagligen.

Jag tänker vara 100 % ärlig på denna blogg och nu har ni säkert en bild på hur jobbigt det har varit för mig, jag har väl haft tur i oturen att jag inte skaffat mig ännu mera skulder än de jag har.
Från och med nästa inlägg kommer ni att få ta del utav kalkyler, mallar, råd och tips plus de exakta beloppen som jag är skyldig varje institut! Min avsikt är inte att skryta (haha kan man göra det???) om mina skulder då jag vet att de kan verka löjliga jämfört med hur mycket andra människor är skyldiga. Men jag är helt övertygad om att vem som helst obeoende av ålder, kön eller skuld kan hitta några guldkorn här och där. Tycker ni att vissa saker inte kan användas, okej använd de inte, hittar ni andra som ni tycker låter bra, så perfekt!
Jag kommer att ha en liten ruta på bloggen där ni kommer att få ta del av min aktuella skuld och dagligen få se hur den krymper och krymper med hjälp av strategier som har hjälpt mig.

Jag kommer att bli fri och DU kan också bli det!

Vi ses!




6 kommentarer:

  1. Perfekt! Fortsätt skriva! Du skriver på ett inspirerande och hoppingivande sätt! Det behövs fler sådana här bloggar om riktiga människor med riktiga problem.
    Fortsätt!
    /En till slav

    SvaraRadera
  2. Jag följer bloggen med spänning! // En annan skuldsatt

    SvaraRadera
  3. Tack! Känns bra att få läsa lite positiv feedback! Verkligen! =)

    SvaraRadera
  4. Mycket ärligt och rakt! Jag har själv varit svårt skuldsatt, men tog mig nyligen ur det efter flera års kamp. Jag känner igen min bakgrund i din beskrivning otroligt mycket.

    Fortsätt så! Jag ska kolla in varje dag!

    SvaraRadera
  5. Vad skall jag göra: Kom mitt i smeten efter en separation för snart 2 år sedan. Har aldrig haft med kronofogden att göra, men har nu. Skulle så hemskt gärna vilja bli skuldfri. Mår inge bra alls. Lever snålt så det skriker om det. Tar hemskt gärna mot alla förslag jag kan få. //vill bli skuldfri

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym. Först och främst vill jag välkomna till till bloggen! Jag hoppas att du hittar något bra här som kan hjälpa. Din situation är svår då man inte vet hur mycket pengar som kommer in och som kommer ut. Det är jättemånga som hamnar i skulder efter separationer. Första steget är som sagt att bestämma sig för att bli skuldfri. Sen gäller det att verkligen skaffa sig lite mod! De flesta av oss känner oss rädda, ledsna, nere och deprimerade. Vi måste våga vara modiga. Ta reda på EXAKT hur mycket du är skyldig först och främst. Du måste ha ett mål. Kika gärna under "ETIKETTER" på bloggen här till vänster, under "Nedräkning". Här finns Råd och Tips. Läs dessa inlägg eller resten av bloggen som inspiration som förhoppningsvis väcker mod i dig igen. Du kan bli skuldfri! Det finns andra som varit i dina skor och i ännu "trasigare" skor som klarat sig! Följ bloggen och kom ihåg detta, vi är många som är slavar till våra skulder.
    Läs Råd och Tips och jag hoppas du finner något som kan hjälpa en liten bit på vägen.

    Vi ses!

    SvaraRadera