fredag 19 mars 2010

Dagens Citat

Jag vill leva som en fattig man med mycket pengar.
Pablo Picasso.

Jag satt och kollade på lyxfällan igår och kom ihåg citatet ovan.
Många av oss skuldsatta som inte hamnat där vi är p g a skilsmässa, sjukdom eller liknande har bara oss själva att skylla på. Man vill ju ha den där teven, bilen, soffan, lägenheten osv. Så vi faller helt hjälplösa i fällan, en fälla som lockar människor att skaffa sig sådant som de egentligen inte har råd med. Har du inte 20 000kr? Handla på kredit!

Köp 50tums LCD för bara 150 kr i månaden!
(ränta 78%, aviavgift samt uppläggningsavgift tillkommer, effektiv ränta 100%)

Massmedia ger aldrig upp, tv program som visar hur rika människor bor i sina 5-våningshus och 8 bilar, rika hemmafruar som lever i en fantasibubbla, inredningsprogram som talar om hur ett "fint" hus ska se ut, filmer som visar hur lyckliga människor bor i flotta hus och inte i enkla lägenheter, det skulle se konstigt ut om de filmade alla storfilmer i vanliga ettor och två:or i någon förort. Men ibland tar dessa program och filmer slut, för att ge plats åt REKLAM! Min bror slutade kolla på tv för länge sedan, han vägrar bli hjärntvättad som han säger. Jag ser inte så mycket på tv, men jag älskar film. TV har blivit en hypnotisör i varenda svenssons vardagsrum! Har ni sett MTV vilken dag som helst, MTV Cribbs, The Hills, My Sweet Sixteen och sms-tjänster som visar hur duktig du är i sängen om du skickar ditt namn till ett nr som blir abonnemang senare osv, är bara några exempel på hur dagens ungdomar hjärntvättas i att konsumera konsumera konsumera!

OBS! Jag har ingenting emot att konsumera! Livet är kort och det finns mycket som kan kännas bra att ha. Problemet är att människor målsparar inte längre! Ungdomar har inte ens råd att målspara! Många vägrar läsa vidare utan vill hellre skaffa sig ett jobb så att de kan ge bort timmar av sina liv för att få pengar som de sedan ger bort till företag! Men det sägs att pengar aldrig räcker....så de skaffar sig saker på kredit, datorer, mobiler för 1 kr så att de kan komma närmare MTV Cribbs eller The Hills-känslan. Detta måste ta slut!


Vill man ha ett hus med fina möbler och en fin bil med 4 miljoner i skulder!?? 3? 2? 1?! Vill man gå och lägga sig varje kväll i sin 4 miljoners lägenhet/villa med migrän på grund av all skit man samlat på sig? Vill man ansöka till lyxfällan ett par år senare och hoppas på ett mirakel? Inte jag!

Hellre lever jag "billigt" och går och lägger mig med ett leende på läpparna av att veta att mina pensionsbesparingar är uppe i 1, 2 eller 3 miljoner och att mina målsparanden till resor, hus eller annat ökar varje månad som går, samtidigt som jag har pengar över att spendera på vad f*n jag än vill!

Jag vill också leva som en"fattig" man med mycket pengar och inte som en rik man med mycket skulder! Vad väljer du?

Vi ses!

LYXFÄLLAN SÄSONG 8, AVSNITT 2


2 kommentarer:

  1. kolla in min blogg så ser du vad jag föredrar.
    jag lever på 2.000kr(tvåtusen) varje månad och det räcker gott och väl till både mig och min kille om vi skulle behöva.

    SvaraRadera
  2. Har läst några inlägg nu och jag måste säga att du har en bra grej på g här. Fortsätt så och lycka till med din plan!

    SvaraRadera