söndag 7 mars 2010

Har DU Koll På Cashen?

Ungdomsbrottsligheten har ökat i Sverige och brottsrelaterade skulder är också den vanligaste skuldtypen som Sveriges unga har hos Kronofogden.


Så lyder början på på artikeln om brottsrelaterad skulder bland ungdomar, som finns att ta del av på kronofogdens hemsida. Det är en skrämmande statistik som redovisas, t ex att för de som är födda 1992 - 1994 så står brottsrelaterad skulder för 86 % av deras skulder. Medans för de som är födda 1984 -1991 står dessa skulder för 33 %. Har den yngre generationen sämre koll på sin ekonomi? Sämre koll på cashen? Har dålig ekonomi något att göra med kriminalitet alls?

Gud vet hur många gånger jag tänkte på att starta min kriminella bana under mina svåraste stunder. Jag är helt ärlig! Jag tänkte att om ett rån skulle kunna ge mig några tusenlappar så skulle jag kunna betala mina skulder, ceteris paribus, jag skulle inte ens behöva komma åt något miljonbelopp bara några tusenlappar som suddade bort mina skulder och jag skulle vara nöjd med mitt liv så som det var, samma inkomst, samma mänskliga räkningar utan skulder.

Men ett liv som gangster skulle innebära: mera stress, då polisen skulle jaga mig, min flickvän skulle nog inte vara så glad över mitt beslut, plus att jag skulle hela tiden oroa mig över hur jag skulle hustla för nästa månadens räkningar osv. Just det, jag skulle kunna åka in bakom lås och bom i x antal år och komma ut med några miljoner i brottsrelaterade skulder och ändrat lite på statistiken.

Kronofogden har iallafall redan startat sitt förebyggande arbete kring ungdomar och deras privatekonomi, så att de inte hamnar där många hamnat. Så de har t o m gjort en film "Koll På Cashen", för dessa ungdomar inom riskzonen, alltså skuldfria ungdomar som nyss flyttat hemifrån för att plugga på universitet. Det är bra att någon bryr sig om dessa ungdomar iallafall! Innan de begår brott! ;) Filmen verkar inte alls fake och de har t o m en DJ! Orkar ni inte se på filmen så har ni topp 5 råden för att inte hamna i kronofogden här:

5: Betala dina räkningar innan du köper annat.

4: Köp inte prylar som du inte behöver på avbetalning.(eller som du inte har råd med)

3: Se upp med snabba lån med hög ränta.

2: Blunda inte för verkligheten, öppna breven med räkningar.

1: Ta konakt med den du är skyldig pengar.

Missförstå mig inte, hade jag följt dessa råd skulle jag inte blogga om mina skulder idag, och jag är övertygad om att ungdomar som följer dessa råd kommer att ha en bättre ekonomi än majoriteten i deras ålder.

Tack kronofogden! Längtar tills ni gör nästa film till ungdomarna som inte pluggar och inte får CSN, inte har jobb, inte har råd med kläder och inte.....







1 kommentar:

  1. ...men är det på riktigt eller är det nån komedigrupp som har gjort en sketch, typ "Filip och Fredrik under påverkan av amfetamin"?!?

    Var i herrans namn har du hittat det här?

    SvaraRadera