onsdag 3 mars 2010

Vad Sen?

När man befinner sig i ett hav av räkningar och en massa skulder, kanske t o m betalningsanmärkningar som inte försvinner förrän om ett par år, så önskar man bara att man skulle hitta en väska med några miljoner någon gång i skogen eller att man ärvde av en okänd släkting =) Jag vet, inte så trovärdig, men fin tanke.
Har ni också blivit less på att få höra : "pengar är inte allt", "det mest värdefulla vi har är familjen, tiden, kärleken, så länge jag har mat och boende är jag lycklig" Bull Shit! Säger jag bara!

Jag vet inte vad jag ska göra nästa gång någon yttrar dessa ord alltså =)
Skämtåsido, VI som är slavar vet att allt det där ni pratar om kanske stämmer men vi är inte DÄR än!
Just NU, är pengarna ALLT för oss!
Pengarna styr vårt liv!
Vilka kläder vi har på oss!
Vad vi äter!
Var vi åker på semester, var vi INTE åker på semester eller varför vi inte åker alls på nån semester!
Vilken bil vi kör (om vi ens har bil).
Var vi bor.
Vilket skitjobb vi måste stå ut med (arbetskamrater också), för den enda anledning att "it pays the bills", räkningarna som kommer månad efter månad efter månad efter månad efter...

Vår ekonomiska situation avgör valet av utbildning vi söker oss till! Vissa kan ju inte söka till en utbildning inom författarskap, eller litteraturvetenskap eller inom film/musikproduktion, eller vad som helst man är intresserad utav för då får man höra..."FINNS DET JOBB!!?!?!?!?
Plugga någon yrkesutbildning istället! Jag har hört att sjuksköterska är bra!"
(sist jag kollade så har de också blivit varslade här och där)
Tänk om man hade friheten att läsa det man verkligen ville! Jag lovar er, att om jag verkligen verkligen avskyr jobbet jag får med min utbildning som nationalekonom, tänker jag absolut byta till något som jag verkligen brinner för! Ni vet, ett sådant jobb som man skulle kunna göra gratis! DET! Är drömjobbet! Nu ÄR jag ju intresserad av ekonomi både mikro och makro och jag tycker det är hur kul som helst så missförstå mig inte, jag är 100% säker på att vilket jobb jag än får kommer att vara en miljon gr bättre än de jobb jag haft hittills, men ja, ni förstår säkert vad jag menar. (read between the lines) Det jag vill säga är att man kommer inte stanna kvar där man inte vill vara enbart för att man har räkningar som måste betalas. Jag vill kunna ha råd att byta jobb förstår ni? Detta är bara möjligt om man inte har en massa utgifter som måste betalas med det lön man får nu.

Jag fick frågan en dag när någon fick veta vad jag pluggade till...
"varför läser du det? är det för att få jobb eller för att bli smartare?"
Vad tror DU!!!!???
För att bli smartare såklart! Vem behöver ett jobb i dessa dagar av 0,00% arbetslöshet!
Jobb? Vad är det liksom! Låt mig filosofera och dricka vin, proletärer alltså...
(jag svarade inte på detta sätt, bara så ni vet);)

Men oroa er inte, vi kommer att bli skuldfria en vacker dag. Jag kommer att dela med mig av olika tips för att få ordning på ekonomin som hjälpt mig. Jag hoppas att jag kan hjälpa någon att åtminstone inte upprepa mina misstag iallafall.

Kolla på den här videon, handlar om Karl Rabeder, som gav upp hela sin förmögenhet(nja jag tror nog han har lite på banken ändå) för att hjälpa fattiga.
En dag ska jag göra något liknande, när pengarna jag tjänar är verkligen till MIG och inte till borgenärer! Jag tycker det är viktigt att ge tillbaks till andra, och det är också därför jag vill dela med mig av min historia och ny kunskap som jag samlat på mig under denna svåra tid.
Här har ni han:

1 kommentar:

  1. Joo, jag önskar också jag kunde hitta en väska med miljoner i :)

    SvaraRadera