torsdag 4 mars 2010

Adjö Till Livet

Nåja, rubriken kan vara lite vilseledande, jag menar egentligen "adjö till mitt skuldfria liv". Året var 2004 och jag visste inte vad som väntade mig de närmaste åren.

Det året ansökte jag om ett lån hos Wasa Kredit på 150 000 kr. Månadskostnaden skulle vara lite under 2 000kr i månaden. Tror ni att jag räknade med ränta? Jag såg bara att det stod från x,xx% ränta, kom ihåg att sådant kunskap hade aldrig gått in i min hjärna. Har ni svårt att det tro att det finns såna människor? Se på mig! I min lilla hjärna trodde jag att jag skulle få det att gå runt. Mina inkomster var på ca 8 000kr netto. Jag hade en hyra på 3 500kr. Kom ihåg att jag INTE hade andra lån eller krediter som skulle betalas. Med elräkningen och mjölk och flingor som föda(jag hade gamla möbler från mammas källare) trodde jag att det var grönt =)

Jag fick dock avslag, det behövdes en till sökande, skulle jag fråga min flickvän?
Nej, jag frågade min pappa, han sa självklart nej, han hade inte råd etc etc.
Jag minns hur arg jag var på honom efteråt.
När jag ringde upp Wasa Kredit igen och meddelade detta så lät det ungefär såhär: "okej vi beklagar men vi kan inte godkänna det ansökta beloppet." Jag var på väg att lägga på luren då kvinnan plötsligt sa: "vill du att vi ska se om du kan få ett lägre belopp"? - Öh okej kör på. "om du väntar en stund...av vad jag kan se kan vi godkänna ett lån på 70 000kr skulle det funka för dig?".
Jag försökte låta så cool som möjligt och sa: "ja det tror jag nog...".
Den 5:e april 2004 tog jag farväl av mitt skuldfria liv och av min frihet...

Jag köpte paket med körlektioner, skaffade körkort + köpte en bil! En sportbil från 1992, bilen kostade 35 000kr, körlektionerna ca 20 000, jag gav 2 000 till mamma och skaffade jag en ny säng (som jag fortfarande sover i) resten använde jag till en sista minuten resa till Spanien med min flickvän.
Lånet skulle betalas på 10 år, jag skulle vara fri från det 2014, om tre år till alltså.

Bilen förde enbart med sig problem från dag ett, jag hade inte heller något garage, varje vecka hittade jag nya skador som resultat av att någon ville sno stereon eller annat. (Jag bodde fortfarande där jag hade råd).
Bilen gick aldrig igenom besiktningen, den blev bara mindre och mindre körbar, den avställdes knappt åtta månader efter köpet och efter ett år sålde jag bilen för 9 000kr.
Spaniensemestern var en mardröm, jag hade bara råd för resan och kanske tre dagars fickpengar. (bilen hade kostat mer än jag trodde).
Har ni någonsin åkt på semester utan pengar?
Då kanske ni förstår att det är ingen semester, det är stress, bråk och irritation.
Jag tror det är säkert att säga "Vi hade iallafall tur med vädret" =)
Sällskapet och vädret, 10 poäng! Ekonomin som vanligt -10!

Hemma hade de första räkningar på lånet kommit och det var dags att börja betala.
Jag minns att flickvännen följde upp till min lägenhet efter ankomsten, hon tappade hakan när hon såg alla räkningar som låg i hallen.
"Varför betalar du inte räkningarna?"
-jag ville ju åka utomlands med dig, jag trodde inte att bilen skulle kosta så mycket bla bla bla...

Det var första gången hon såg att jag hade lite problem med min ekonomi.
Jag behövde pengar och det snabbt.
Jag ansökte om ett annat lån på 20 000 kr, Finaref, den effektiva räntan var på 34,49 %, en månadskostnad på 648 kr i månaden. Lånet skulle betalas på 5 år. Jag skaffade mig hemmabiopaket, kläder, restaurangbesök etc etc...allt det där är borta sedan länge.
Det var under denna tid som jag var tvungen att låna från min flickvän för sista hyran efter det att jag hade sagt upp lägenheten och jag flyttade tillbaka till mamma.

Jag fick mindre timmar som personlig assistent och nu var min nettolön mellan 3 -4000 kr i månaden. Jag betalade 1 000 kr hyra till mamma ca 1 000 till Wasa Kredit och 648kr till Finaref...vad hade jag kvar? ja ca 1 000kr ungefär.
Jag spelade poker för att få lite bensinpengar (innan jag sålde bilen)
jag spelade för 100kr försökte göra dessa till 500. Det funkade ett tag men spel är inte analogt med månandslön, ibland förlorade jag allt, men mina räkningar fortsatte att komma.

På mindre än 9 månader hade jag nu skulder på drygt 90 000kr! Men det skulle komma fler...

Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar