lördag 8 maj 2010

Jag Följer Planen 3

Så här ser "Mitt La Redoute Konto" ut idag.

Ibland måste man prioritera saker och ting. Man måste rannsaka sig själv och svara ärligt på vissa frågor. Vi måste ta reda på vad som är viktigt och riktigt nödvändigt i vårt liv.
Är verkligen sportskanalerna nödvändiga? Ja även de i HD? Är mina tidningsprenumerationer verkligen livsnödvändiga?

Om man ska vara hardcore kan man börja med att jämföra saker och ting med varann.

Exempel: Om jag fick välja mellan min prenumeration på lotter och min prenumeration på min morgontidning, vad skulle jag välja?
Okej, om vi valde lotterna, fortsätter vi med att jämföra dessa med andra saker, tills vi kommer till den hårda delen. Om jag fick välja mellan X och inte ha mat, vad skulle jag välja?

Maten vinner alltid, precis som hyran, elen etc.

På detta sätt kommer vi fram till att en massa skit som tar våra pengar egentligen är just det, skit!
Men, jag har inga prenumerationer på varken lotter eller tidningar. Däremot har jag som första prioritet just nu att bli skuldfri. Ni som följt bloggen kanske minns att jag sparat en hundring här och där för en framtid utomlandsresa.
Just det...jag var tvungen att jämföra dessa två saker mot varann.

1 - Bli skuldfri
2 - Åka utomlands.

Att bli skuldfri vinner.
Var det ett lätt beslut? Nej, det var allt jag hade sparat. Var det ett bra beslut? Om jag vill bli skuldfri, ja!
Därför tog jag 2 000 kr som var till min framtida utomlandsresa till att amortera på La Redoute.
Tufft beslut, jag var tvungen att göra betalningen i samma sekund som pengarna fanns på mitt konto, risken att jag kunde ångra mig var alltför stor. Men stora beslut = stora resultat.

Som ni ser är skulden på La Redoute idag : 2, 389. 43 kr!

Det känns skönt att se att jag håller på att vinna kriget mot La Redoute! Skulden kommer att bli ca 2 450 kr med ränta innan månaden är slut. Men dessa 2 450 kr blir de sista som går till den krediten!

Vi ses!

4 kommentarer:

  1. Wow.
    Som du skriver så måste man prioritera vissa saker och jag tycker du gjorde rätt i att amortera på skulden istället för att resa.
    Fortsätt så!

    SvaraRadera
  2. En sakt till :)
    Jag har haft fyra jobb som högst.
    Har två idag, så Sverige blir mer och mer lik USA som du säger.

    SvaraRadera
  3. Toppenbra val :) Du har hela (skuldfria)livet på dig att resa! :D

    SvaraRadera
  4. Starkt jobbat att sta vid dina principer. Tank istallet pa att efter din skuld ar borta kan du spara snabbare till en utlandssemester. Dessutom med gott samvete.

    /Mathias

    SvaraRadera