tisdag 18 maj 2010

Poor By Choice

På ett eller annat sätt har jag satt mig själv i den situation jag idag befinner mig i. Jag är på ett direkt eller indirekt sätt, poor by choice!

Mina idiotiska beslut att ta på mig skuld efter skuld har gjort att jag idag inte kan leva mitt liv så som jag skulle vilja leva det. Jag är hela tiden begränsad till vad jag kan äta, vad jag kan ha på mig, vilken restaurang jag tar min sambo till etc.

Mina val har satt mig där jag är idag, i ett fängelse med höga murar som består av räkningar och anmärkningar.
Men man ska inte gråta över spilld mjölk! Jag kan inte gå tillbaka i tiden och hindra mig själv från att skicka lånansökan efter ansökan. Jag kan inte gå tillbaks och samtala med mig själv och försöka få mig att förstå att världen inte nödvändigtvis ser ut så som jag såg den.

På samma sätt som mina val gjorde mig till en slav, kommer mina val idag att göra mig till en fri man!

Enligt min spenderingsplan för juni månad, kommer jag att ha totalt 600 kr att spendera under juni! =)
Egentligen skulle jag ha c a 3 000 kr, men jag väljer att amortera 2 500 kr till La Redoute och därmed vara fri från den bördan!

En sten mindre i min "ryggsäck"! =)
Folk har frågat mig, "Varför är du alltid fattig?, varför har du aldrig råd med det och det, varför har du aldrig pengar?"

Jag skulle kunna skita i att amortera på mina skulder och leva "la vida loca" med mina 3 000 kr! (som om det skulle räcka )
Men jag väljer att amortera, jag väljer att ha c a 600 kr att spendera fritt under juni månaden.

Jag väljer att leva fattigt!

Mina gamla val, gav mig inget val (kan man säga så?), de gjorde att jag blev en slav till en massa långivare. Men mina nya val, som innebär att jag lever på bröd och vatten (okej jag kanske överdriver lite) kommer att göra att jag en vacker dag återigen blir en fri man!

Det är inte lätt, det är inte något som alla kan göra, men livet handlar om val. Ska jag äta skrovmål igen istället för sallad? Ska jag sitta hemma och dega istället för att gå ut en stund eller träna? ska jag bla bla bla bla....ni förstår vad jag menar.

Vad vi väljer att göra idag kommer i sin tur att välja åt oss var vi hamnar nånstans i framtiden.

Jag valde att försöka leva som "alla andra" med bilar, resor, hemmabio, kläder etc etc även om jag inte hade råd, jag blev då sakta men säkert en slav.
Nu väljer jag att leva "fattigt"utan en ny bil, utan utomlandsresor, nya kläder varje månad, mobiltelefoner, dyra julklappar, ingen fika på stan, inkomsten finns på mitt konto i 30 sekunder för att sedan dra vidare till långivare etc... för att kunna vara en fri man i framtiden.

Jag frågade min sambo idag: När ska vi gå på stan en sväng du och jag?
Till vilket hon svarade: "När du åtminstone har råd att köpa en glass..."

Snart älskling...snart...


Vi ses!

3 kommentarer:

  1. Du är verkligen en inspiration! Ha det KUL med de 600:-, köp en glass till tjejen ;)

    SvaraRadera
  2. Hej det är AA med 4 barn igen.

    Jag gläds över att du vill ta tag i läget nu. Det är så mycket svårare att göra det när du har barn att dra försorg om. Den dagen då du har det så har du förhoppningsvis möjligheten att göra smartare val än du gjort hittills. Har själv bara gjort 3 semesterresor på 25 år. Mest varit hemma i stugan. Trots allt fick jag chansen att göra en affär, jag hade sparat och gnetat i många år och nu skulle det äntligen bli badrum, alla renoverar eller bygger läckra badrum numera. Vi har haft en liten toalett med dusch på ca 3m2 för 6 pers nu i drygt 20 år.... Men så fick jag möjligheten att köpa en liten kohage på ca 1 tunnland, vad ska man med en sådan till? Ja vet inte helt men glädjen över att äga en bit mark känns mycket häftigare än att inneha några aktier. Kanske kan mina barn bygga hus där när jag är död? Nåväl, jag tror mark är bättre än aktier och t.o.m. helkaklade badrum. (Man kan pinka ute om det behövs.)

    Så jag avstod badrum och fick en kohage, du avstår lite resturangbesök men fick en fordringsägare mindre! Bra jobbat jag gillar dig och den insikt i livet du kommit till. Nu vet jag att det inte är ute med ungdomen, inte du i alla fall.
    Hälsar H

    SvaraRadera
  3. Starkt jobbat.
    Hoppas starkt att du orkar hela vagen fram, aven nar det ar motigt.
    /Mathias

    SvaraRadera